منتدى المصريين
سالخير عليكم جميعان اعضائنا الكرام واهلا وسهلا بكم فى منتداكم منتدى المصريين واتمنى لكم قضاء وقت ممتع
اتشرف بتسجلكم فى المنتدى مع تحيات ادارة المنتدى

منتدى المصريين

من مواضيع وحوارات ساخنه وشيقه للغايه وكل مايتعلق من اسئله واجوبه فى رائسك معانا احلا صحبه

الرئيسيةالبوابةاليوميةمكتبة الصورس .و .جبحـثقائمة الاعضاءالمجموعاتالتسجيلدخول
شاطر | 

كيف اتحدث مع خطيبي

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
Admin
Admin

مُساهمةموضوع: كيف اتحدث مع خطيبي    السبت 2 أكتوبر - 6:24

كيف اتحدث مع خطيبي
انا سعيده جدا بانضمامى لكم ايه منتدى المصريين كنت طلبه منكم مساعده او مشاوره انا مخطوبه وبحب خطيبى جدا وهوكمان بيحبنى بس طبعا لازم يكون في مشكله الحلومش بيكمل زى ما انتم عارفين الموضوع انه ديما يتهمنى انى مش رومانسيه وانى مش بعرف اتكلم ولا اقول كلام حلو ولا بعبر عن مشاعرى فى حين انه بتكلم وبتكلم كويس اوى بس انا مشكلتى انه مسافر وبعيد عنى واحنا مخطوبين من 3شهور وانا ماقعدش معها غير شهر هو كلمنى عن كل شي وفهمنى وضعه بالظبط هناك هومحتاج ديما انى اتكلم كلام حب وغرام وانا مش بعرف لانى مقتنعه ان الحب اسمى من الكلام وان فى طرق كتير للتعبير عن الحب بس فى حالتى لانه مسافر مفيش طريقه غير الكلام انا تعبانه جدا ومش عارفه اعمل ايه حسه انى بخصره وانا مبقاش متحمل طريقتى وبدا يمل منها .ازاى اغير من نفسي ؟ازاى اقول كلام رومانسي؟ ازاى اعبرعن الاحساس اللى جويه ؟ازاى لبطل خجل منه لانه مش بتعجبه دى كمان؟
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://mazika.lolbb.com
????
زائر

مُساهمةموضوع: رد كيف اتحدث مع حطيبى   السبت 2 أكتوبر - 6:29

كيف اتحدث مع خطيبي
ياحبيبتي الخجل ده شيء طبيعى جدا
ومش انتى لوحدك اللي كده
اتكلمى معاه بهدؤ وعرفيه
ان ده واحدة واحدة هيروح
لما تعرفوا بعض اكتر
وكمان لما تبقى مراته وف بيته
لكن موضوع التعبير عن الحب ده
من غير زعل انتى غلطانة
اى راجل ف الدنيا بيتمنى الكلمة الكويسه
مابالك بقى لو ف غربة
ده غير حاجة كمان
طبعا التعبير بالمواقف والتصرفات
اقوى من اى كلام ممكن يتقال
لكن ده ميمنعش انه يكون جنب الكلام الكويس
مش المواقف وبس
خلي كلامك معاه بلسم على قلبه
يتمنى انه يكون عايز يكلمك
ويشتاق لكلامك الحلو
ومش اصدى انك تزوديها او تقولي كلام
ميصحش انه يتقال
برضه انتو لسه مخطوبين
بس قوليله زى يارب ترجعلي بالسلامة
ربنا يخليك ليا
حاجات كده يعنى مش هوصيكي
وربنا يوفقك ياحبيبتي
ومتقلقيش طالما بيحبك هيستحمل
بس برضه متزوديهاش
ربنا يوفقك ويتمم عليكي بخير يارب
????
زائر

مُساهمةموضوع: كيف اتحدث مع خطيبي    السبت 2 أكتوبر - 6:33

حبيبتي انا كنت من كااااام سنة في نفس موقفك دة لاني اتخطبت و خطيبي سافر علي طول و مالحقتيش أعرفة كويس و أأأخد علية بس الحكاية دة فعلا بتيجي واحدة واحدة منك وانك تتخيلية قدامك وبيكلمك يعني انا مثلا كانت حكاية الجوابات دة تقيلة علي قلبي جدا و كان هو بيطالبني بيها علي طول بس تخيلي ما كنتش بكتب غير لما أزنق نفسي علي الاخر وعادة كان بيتم دة في نص الليل وانا فاتحة الراديو او موسيقي هادئة رومانسية عشان تحرك العواطف شوية و أبدأ الجواب بالعافية و بعدين سبحان الله الكلام بعد كدة بيجر بعضة من مواقف و اخباري و طبعا جزء كبير رومانسي و أحلام وأمال و بيبقي في الاخر الجواب مش عايز يخلص في ايدي و بكتب كذا صفحة و بيروح لة جواب دسم كدة وعلية القيمة .
علي فكرة الراجل في الغربة بيبقي محتاج للكلام دة جدا و بيقول أخيرا خطبت عشان احس الاحاسيس دة و أسمع الكلام الحلو و كمان أقولة ويلاقي الانسانة اللي يقدر يفضفض لها و يعبر عن نفسة (بس طبعا كلة في حدود الادب ) و انتي كمان ماتحرميش نفسك من الفضفضة معاة حتي ولو في المواضيع العامة و أخبارك لان هم بيبقوا متعطشين لسماع اي أخبار عن خطيبتة و كأنة عايش يوم بيوم معاكي عشان مايحسش انة بعيد عنك و انك بعيدة عنة .و يارب يوفقكوا يا رب و يرجعلك بالسلامة ان شاء الله و تتجمعوا مع بعض دايما و ماتبعدوش عن بعض أبدا
????
زائر

مُساهمةموضوع: كيف اتحدث مع خطيبي   السبت 2 أكتوبر - 6:37

شكراجدا علي اهتممكم نوشا وام كريم بس انا مشكلتى انى مش بعرف اعبر كويس عن اللى جوايا تفتكروا اقول ايه غير وحشتنى وبموت فيك وبحبك نفسي اشوف بتمنى اكون معاك وكلام زى كده هو اللى بيقول انى مش بتكلم وانى عوزه اسمع وبس وانه خايف انى اتعود علي السماع بس ومقولش مشكلته انه عاوز ديما مفاجات يعنى حاجات مش متوقعه منى وهو سريع وانا مش كده خالص اليومين اللى فاتوا قالي انت مش عاوزه تتكلمى بقي وفضل ساكت مده وانا مش عارفه اجمع كلميتين على بعض من خاجلي انا بتاقلم علي اى وضع ولكن مع الوقت مش بالسرعه دى ممكن اعرف يافتاكات اعمل ايه وهل هى مشكله فعلا ولا انا مكبره الحكايه
????
زائر

مُساهمةموضوع: كيف اتحدث مع خطيبي   السبت 2 أكتوبر - 6:39

اسمحيلي اشارك ب راي بسيط اولا هيا مش مشكله كبيره وبعدين لو ع الكلام الرومنسي والحلو مفيش اكتر منه ده انتي لو عملتي بحث ف جوجل هتلاقي رغي كتير المهم الكلام يكون طالع من قلبك مش بس من لسانك ولو هوا مضايق من خجلك قوليله انتا وشطارتك تخليني اخد عليك واصبر عليا وكده بس ف حدود الادب اكيد
nana
زائر

مُساهمةموضوع: كيف اتحدث مع خطيبي   السبت 2 أكتوبر - 6:42

والله انا حاسة بيكى اوى عشانانا زيك لسة مخطوبة وبردة فى نفس المشكلة وهو دايما عاوزنى اقولو كلمة حلوة بس خايفة مش عارفة اقولو بحبة ولا اية ياريت حد يفيدنا
koooko
زائر

مُساهمةموضوع: كيف اتحدث مع خطيبي   السبت 2 أكتوبر - 6:43

حببتى انا كنت كده زيكوم بس دلوقتى خلاص اخدت عليه بقى الموضوع عادى وسهل حتلاقى الكلم بيطلع منك من غير ما تحسى انتى علشان قلبك حايكون حاس بيه اوى وده طبعا ما كنش بسهوله ده تقريا كده بعد الخطوبه ب4 شهور وما طلعش غير لما هوه قلى انتى ما بتحبتيش يعنى هوه كان السبب انتى اتكمى معاه وفهميه انك بتحبيه انى وشطرتك لو فعرن بتحبيه الكلام حايطلع من غير من انتى تقصديه وابقى طمنينى عليكى

lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol!
???
زائر

مُساهمةموضوع: كيف اتحدث مع خطيبي   السبت 2 أكتوبر - 6:46

معاكى حق انا مخطوبة بقالي اربع سنيين وعديت المرحلة دى بصعوبة بعدها بسنة تقريبا
ورغم كده احيانا الكلام بيخلص ومبعرفش اقول ايه جديد وبيحس انى ساكتة وبعيد عنه
خلص الكلام عندىى يااارب يجمعنا على خير قريب اكييييييد هلاقي طرق كثير اوصل له بيها غير الكلام

على فكرة اى كلمة جديدة تفرح الراجل حتى لو بلغة تانية او لهجة تانية
مثلا اسألي يعنى ايه وحشتنى باليابانى وقوليهالو او بالصينى كده يعنى كنت سألت زمان بس نسيت وممكن بلهجات عربية تانية ياللبنانى الخليجي اى حاجة اهو تغيير وحاجة جديدة وبترفع الحرج بدل ماتقولى كلام بالمصري
ههههههههههه
ممكن تكتبيلو في الموبايل رسائل حلوة برضه او رسالة عالميل
اوحتى جواب فيه كلمة واحدة تعبر عن شعورك
الحاجات دى صحيح قديمة لكن لها احساس جميل
وردة في جواب معاها يارب ترجعلى بالسلامة وبس بخط ايدك عنده بالدنيا
هتفرحه وكفاية انك بعتيها مخصوص وطريقة مش تقليدية
ربنا يسعدك وتعدى الفترة دى وبكرة يقولك بطلي كلام زى مابيتقالي كده:ان لسانى طوول اوى بعد ماكان ربع لسان هههههههههه
ربنا يهنيكم يارب ويجمع بينكم في خير وايانا وبنات المسلمين
???
زائر

مُساهمةموضوع: كيف اتحدث مع خطيبي   السبت 2 أكتوبر - 6:51

بصي انتي لازم تتعلمي تقوليله كلام حلو يعني ممكن لما تكلميه اول حاجه تقوليله دايما ياحبيبي وسهل جدا تحاولي تطلعي الاحساس الحلو اللجواكي بالكلام لان اي حد بيبقي محتاج الكلام ده سواء الراجل او الست وانه يطلب يسمععه منك احسن ما يسمعه من واحده تانيه الكلام يابنتي ممكن يبقي مفعوله مفعول السحر بس اتعلميه صحيح مش كلنا بنعرف نتكلم اوي لكن ممكن تتفرجي علي افلام رومانسيه او اغاني تسمعيها وتقوليله كاليماتها عجبتك وكانك بتقوليهاله
بس انا برده مش عارفه انتي جواكي الكلام ومش عارفه تقوليه ولا انتي معندكيش كلام حلو اصلا تعرفي تعبري بيه
عموما بصي برده الاعتدال حلو في كل حاجه لا تحرميه ولا تتدلقي اوي
وكده كده محدش بيعجبه حاجه الواحد يا بيلوم يقول انتي بتعرفي تتكلمي ومبتحسسيش بالمعامله او زي ما بتقولي انا بعرف ادي بالمعامله بس مبعرفش اتكلم
بس بجد الوسط حلو وحاولي بجد عشان تكسبي حبه اكتر ويعبرلك اكتر وميلاقيش نفسه بيعبرلك وحده هتلاقي كلامه قل معاكي
ومن ناحية الكسوف ده طبيعي في اي بنت ودي حاجه حلوه المفروض يحبها وميزه مش عيب خالص بس برده متخنقيهوش ههههههه يعني الكلامبحدود في الخطوبه والمعامله برده لكن وقت كتب كتابكوا وجوازكوا لازم تاخدي عليه شويه واحيانا في بعض المواقف الكسوف بيبقي حلو والجرأه بتبقي حلوه
????
زائر

مُساهمةموضوع: كيف اتحدث مع خطيبي   السبت 2 أكتوبر - 6:52

انا مقدرة احساسك جدا انت وكل البنات اللى زيك لانى واحدة منهم
لكن انا بقى مكتوب كتابى عشان كده انا لقيت ان من حقكم على انى اذكركم بانه لايجوز قول مثل هذا الكلام للخاطب زى بحبك ووحشتنى ويا حبيبى .............الخ
الكلام ده يا بناتيت ياقمرات لا يجوز الا اذا كان زوجك او مكتوب كتابكم لان يا حبيبتى الخاطب شرعا هو مجرد واحد قولنالو هنبقى نجوزك بنتنا بمعنى ان الخطبة ما هى الا مجرد وعد بالزواج فقط فليس من حقه اكثر من مجرد هذا الوعد وان كان المعروف مطلوب والمودة لكن يا حبيبتى مش من حقه يسمع الكلام ده منك ولا من حقك تسمعيه منه عرفيه ده بالمعروف ومن باب انك عرفتى خير عمرك ماترضى غير انه يشاركك فيه وما يتحرمش منه
وخلونا بقى يا بنات نبنى بيوتنا على طاعة عشان يكون الاساس متين واوعى تفتكرى انك مش هتقدرى تعملى كده لا والله تقدرى ونص كمان انت بس اصدقى الله وان شاء الله ربنا هيفتحلك قلب زوجك زعقله لان ربنا بس هو اللى يملك قلبه وزى ما قال النبى احفظ الله يحفظك فانت احفظى الله ربنا يحفظ للك قلب زوجك او خطيبك لحد ما ربنا يكرمك ويبقى زوجك
وفى يا بنات والله شرايط جميلة اوى هتساعدكم انكم تعرفوا ايه اللى ليكم واللى عليكم منها سلسلة الزواج للشيخ هانى حلمى ولو اى واحدة تحب انى انزلهالها هنا على المنتدى انا تحت امركم عيونى ليكم يا حبايب قلبى
واسفة انى طولت لكن والله من باب انكار المنكر وحب الخير للمسلمات العفيفات خاصة الفتوكات حبايب قلبى
????
زائر

مُساهمةموضوع: كيف اتحدث مع خطيبي   السبت 2 أكتوبر - 6:53

خطيبى كان عندى انهاردة وقالى كلام غريب جدا احنا مخطوبين من شهر 4 الى فات والمفروض ان شاء الله الفرح فى شهر 2 وكنا كويسين جدا ومفيش اى خلاف على اى حاجة لحد من قريب وبعدين جة يقولى انهاردة انا شايف انك مش لازم تعرفى عنى كل حاجة رغم انو كان عادى جدا وبيقولى هو بيعمل اية ورايح فين وكدة وبيقولى ان حاجة زى دى لو عملتها مش هبقى مستريح وهو شايف ان دى حاجة عادى والمفروض مشغلش بالى بيها ممكن تنقزونى اعمل ايييييييييييييييييية؟؟؟

كيف اتحدث مع خطيبي

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1